Bukankah lagi mudah bila kita beli barang-barang dapur dengan kuantiti yang banyak untuk dijadikan stok? Jadi tidaklah perlu kerap ke kedai untuk membeli bahan-bahan masakan seperti bawang merah, bawang putih dan sebagainya.

Pun begitu, apa yang menjadi masalahnya jika tidak tahu cara betul untuk menyimpan bahan-bahan tersebut, ia akan cepat busuk atau rosak dan akhirnya menyebabkan pembaziran pula.

Tidak mahu perkara itu berlaku, apa kata anda praktikkan cara yang dikongsikan oleh Wan Rosni ini.

Tip Bawang Tahan Lama

1. Mula-mula beli bawang kat supermarket mana-mana yang uolls suka. Atau nak suh runner belikan pun boleh.
2. Pastu simpanla bawang tu dalam bekas-bekas bawang macam dalam gambar (ni bukan iklan ya).

IKLAN


3. Pastu kupaslah bawang tu untuk stok seminggu. Agak-agak family ramai kenalah kupas banyak lagi. Eloknya ajak anak-anak kupas sama-sama. Baru cepat siap.


4. Pastu bawang yang dikupas tu jangan basuh tau. Biarkan sekejap dalam pinggan macam contoh dalam gambar (bukan iklan jugak).

5. Pastu ambikla bekas macam dalam gambar (ni pun bukan iklan jugak) namanya snowflake. Bekas ni saiznya tinggi. So tujuannya kalau stok bawang yang dikupas tu banyak, muatla dalam bekas ni. Saya punya bawang kali ni tak penuh bekas, tapi nak guna jugak bekas ni.

IKLAN


6. Kenapa kena guna bekas ni? Sebab dia muat kat pintu peti sejuk rumah saya dan rumah anda juga😍 (bukan iklan lagi).

7. So bila nak guna, baru keluarkan yang nak guna je, baru basuh dan potong/blend/chop ikut keperluan resepi masakan anda.

IKLAN

8. Kenapa takleh basuh siap-siap? Sebab nanti bawang tu akan lembap dan akan berair dalam bekas tu. So nanti bawang tu akan cepat rosak.
Itu je tipsnya untuk hari ni. Sekian, terima kasih.

Sumber : Wan Rosni 

Jom sertai E-Keluargagader BELAJAR BUAT ROTI UNTUK KELUARGA secara online, daftar segera! Whatsapp di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club